Crimean Tatar

A corresponding statement of the State Department spokesman Marie Harf was published on Thursday, April 2.

“We strongly condemn shutting down by the Russian occupational authorities of many large Crimean Tatar media companies, including ATR, which is the last independent television station serving the Crimean Tatar population of the Crimea, as well as the news agency QHA, the newspaper Avdet, the radio station Meydan-FM  and some other companies,”- the document says.

According to the State Department, these measures are the latest in a series of actions that “undermine the freedom of speech in the Crimea.” They followed a year-long campaign aimed at getting to “silence the Crimean Tatar population and other people who speak against the Russian occupation”, stressed Harf.

It is also argued that the Tatars were subjected to “discrimination, intimidation and harassment”, including through carrying out “raids of private homes, political organizations and places of worship.”

“Those who live in the Crimea deserve better. The United States condemn Russia’s inability to respect the rights of those people who remain in the Crimea, and its disregard of the freedom of the media, “- said Harf and called for “immediate resumption of all activities of all media companies that have been shut down.” Psaki called movie about Crimea deceitful.

“The Crimea remains an integral part of Ukraine, and the United States continue to support the sovereignty and territorial integrity of Ukraine”, – concluded the representative of the State Department.

Previously, the European Union also condemned shutting down of the Crimean Tatar media companies.

The TV channel ATR, owned by businessman Lenur Islyamov, stopped broadcasting on the night of Wednesday, April 1, since it could not get re-registered in accordance with the requirements of the Russian legislation. The children’s TV channel Lale, the radio station Meydan-FM and Leader, which are part of the informational holding company ATR, also stopped broadcasting.

According to the channel’s management, the company several times submitted to Roscomnadzor a set of the documents required for registration, but they always came back.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *